OverigePraktisch

10X je huis schoonmaken én schoonhouden!

Judith1177 x bekeken

Je huis schoonhouden kan een hele opgave zijn. Er lijkt geen eind te komen aan de hoeveelheid wasgoed, afwas, vieze spullen en kruimels op de vloer. En aangezien haast niemand echt dol is op het huishouden doen, is het meestal mama die de meeste taken krijgt. Behoorlijk balen, want jij wilt ook weleens tijd over hebben voor een leuke hobby. Toch hoeft het huishouden niet zoveel tijd te kosten als je denkt. Dit zijn de 10 beste tips om je huis schoon te maken én schoon te houden!

1. Maak duidelijke afspraken

Je bent waarschijnlijk een verrassend groot deel van je tijd kwijt aan nutteloze dingen. Je doet allerlei klusjes die je helemaal niet hoeft te doen. Want het is eigenlijk de taak van iemand anders. En dat kun je bereiken door duidelijke afspraken te maken. Zoals deze:

  • Iedereen doet zijn/haar schoenen uit bij de deur. Zo voorkom je dat zand, grond en viezigheid naar binnen worden gelopen. Dit geldt ook voor vrienden, visite en familie. Zo gek is het niet om dat te vragen!
  • Doe vieze was meteen in de wasmand. Verspreid het niet door het hele huis en maak er niet van die ‘twijfel-stapeltjes’ van: misschien doe ik het binnenkort nog een keer aan. Nee, het blijft eerst wekenlang liggen en dan ruimt mama het alsnog op.
  • Prop je het laatste dingetje in de vaatwasser? Zet hem dan even aan. Het is super simpel, kost nauwelijks een minuut en iedereen wordt er blij van als de spullen weer schoon zijn.

Met dit soort regels kun je het huishouden een stuk makkelijker maken omdat je minder vaak dezelfde nutteloze dingen doet. Natuurlijk, in het begin kost het even wat meer moeite omdat iedereen moet wennen aan de regels. Maar daarna zal het een stuk makkelijker zijn.

2. Doe af en toe de grote schoonmaak in 1 ruimte

De grote schoonmaak moet af en toe gebeuren. Een ronde goed opruimen en schoonmaken in alle hoekjes en gaatjes die je normaal overslaat. Natuurlijk is dat prima, maar jij hebt geen fulltime tijd voor je huishouden. En dus is de grote schoonmaak in één keer haast niet te doen. Je bent nog niet eens klaar of je moet eigenlijk alweer beginnen!

Dus: doe af en toe de grote schoonmaak in 1 ruimte van je huis. Kies een voor jou handige volgorde. Werk die ruimte helemaal af en stop dan met de grote schoonmaak. Die pak je een paar dagen later op in een andere ruimte. Zo heb je tussendoor tijd voor het ‘regulier onderhoud’ zodat je alles een beetje netjes houdt, terwijl alles wel minstens 1x per jaar een grote schoonmaak krijgt.

3. Gebruik domotica

Domotica, met andere woorden: slimme apparaten. Met name de robotstofzuiger is een heel dankbaar gebruiksvoorwerp voor moeders. De meeste ouders ruimen ‘s avonds de rotzooi van de dag op. Speelgoed terug in de kast, tafel afgeruimd etc. En dan ploffen ze doodmoe op de bank, met ab-so-luut geen zin om nog te stofzuigen of dweilen. Maar daar heb je dan de robotstofzuiger voor. Als jij naar bed gaat, begint een paar uur later de robotstofzuiger je woonkamer of keuken door te rijden. Als je wakker wordt zijn alle kruimels, haren en andere viezigheid weg. Je hoeft alleen het bakje van de robot te legen en voilà: je vloer is weer keurig netjes. Naast de robotstofzuiger zijn er ook andere slimme apparaten die heel nuttig kunnen zijn in het huishouden.

4. Maak een stappenplan

Je huis schoonmaken met een stappenplan kan enorm helpen om structuur te krijgen in je werk. Maak een plan waarin je alle ruimtes in huis neerzet. Vervolgens schrijf je op wat daar moet gebeuren. Sommige dingen moeten overal, zoals een rondje stofzuigen. Maar waarschijnlijk hoef je niet elke dag je zolder te stofzuigen of je logeerbed te verschonen. Dus schrijf je op wat voor elke ruimte belangrijk is. Aan de hand daarvan kun je een stappenplan ontwerpen met wat je wanneer wilt schoonmaken. Zo kun je je huis een stuk gestructureerder schoonhouden.

5. Houd je huishouden bij

De verleiding is groot om voor één keertje de afwas over te slaan. Of om het wassen uit te stellen tot het weekend. En als we alles wat we uitstelden tot morgen ook echt zouden doen, zouden we omkomen in het werk. Het probleem is dat het zo sluipend begint. Waarom kun je niet voor één keertje de afwas laten staan? Nou, heel simpel: morgen heb je net zo weinig zin als vandaag. En er komt telkens meer afwas bij. Grotere stapel, dus nog meer tegenzin, dus nog langer uitstel. En zo gaat het niet alleen bij de afwas, maar ook bij de andere huishoudelijke klussen. Totdat je niet meer in een halfuurtje klaar bent, maar uren nodig hebt om het weer netjes te krijgen.

6. Zorg dat alles ‘s avonds weer netjes is

Aansluitend op punt 5: zorg dat alles ‘s avonds weer netjes is. Doe de afwas meteen na het avondeten. Ruim rondslingerend speelgoed meteen op, stop was in de wasmand. Ruim de tafel af en ga er even met een doekje over. Na een tijdje ben je hieraan gewend. En je zult merken: je huishouden wordt een stuk simpeler, overzichtelijker en netter. Zo is het ook makkelijker om je huishouden netjes te houden als je een keertje wat minder tijd hebt. Want dat halfuurtje na het eten om alles op te ruimen, dat heb je als gezin meestal wel.

7. Ben je lui of moe?

Veel mensen claimen dat ze het huishouden echt niet meer kunnen doen omdat ze te moe zijn. Er is een heel simpele manier om dat te testen. Vraag je af waarom jij het huishouden nu niet even doet. Waarom je na het eten niet even die afwas wegwerkt. Als jij zegt: ik heb al de hele dag gewerkt en heb nu geen zin meer, prima. Maar als je nog wel ‘s avonds naar een feestje kunt tot middernacht, dan had je dat kwartiertje afwassen ook best even kunnen doen. Het is meestal geen kwestie van ‘te moe’. Het kan wel, als je bijvoorbeeld last hebt van CVS of een andere aandoening. Maar in de meeste gevallen zijn mensen niet echt te moe. Ze zijn gewoon veel liever bezig met andere dingen en vinden zichzelf daarom ‘te moe’. Lees de vraag nog eens: ben je lui of moe? Durf jij echt eerlijk antwoord te geven?

8. De taken verdelen

De taken in het huishouden worden heel vaak richting de vrouw geschoven. Als jij minder werkt dan je man, is het logisch dat je meer in het huishouden doet. Maar als jullie beiden werken, moeten er wel duidelijke afspraken over het huishouden worden gemaakt. Want heren, jullie kunnen ook best met de handjes wapperen! Overigens is het voor vrouwen niet eens de frustratie dat de man niets doet in het huishouden: het is de frustratie dat de man níéts doet terwijl de vrouw wel van alles zou moeten doen. Je mag in plaats van af te wassen ook gerust de grasmaaier repareren, de tuin schoffelen of een kozijn in de verf zetten. Het gaat erom dat de taken eerlijk verdeeld zijn. Wat die taken ook inhouden.

Het huishouden zal waarschijnlijk altijd een reden zijn tot discussies en misschien zelfs ruzies. Want er zijn maar weinig mensen die het met alle plezier doen en er tijd in steken. Natuurlijk is er een heel eenvoudige oplossing: een werkster in dienst nemen. Helaas kan lang niet iedereen dat betalen. Het is dus voor de meeste mensen toch de bedoeling dat ze zelf zorgen dat hun huishouden netjes wordt én blijft. Met deze 8 tips heb jij als mama ook af en toe eens een dagje vrij.

mm
Ik ben Judith Möhlmann, tekstschrijver en trotse moeder van Esther. Of het nu gaat over zwanger zijn, babyspulletjes kopen, het inrichten van babykamers of het maken van mooie dekentjes: alles rond het zwanger zijn en babies heeft mijn interesse. Naarmate Esther groter wordt, veranderen ook de dingen waar je mee te maken krijgt. Super leuk om daar lekker over te kunnen schrijven!

Reageer