Zwanger en mama

De ins en outs van een mommy burnout

Judith Möhlmann143 x bekeken

De term ‘mommy burnout’ is afkomstig uit Amerika. In principe is er niet zo heel veel verschil met een ‘gewone’ burnout, behalve dat het hier specifiek gaat om moeders van (jonge) kinderen. Het opvallende aan een mommy burnout, is dat veel moeders zich er niet echt in herkennen omdat ze vinden dat ze het niet druk hebben. Het kan zelfs thuisblijvende moeders overkomen, die dus geen werk doen. De mommy burnout wordt steeds bekender en lijkt ook vaker voor te komen dan eerst. Hoe komt dat? En hoe herken je eigenlijk een mommy burnout bij jezelf?

1. De oorzaak van een mommy burnout

De oorzaak van een mommy burnout is eigenlijk tweeledig. Allereerst is er meestal sprake van een flinke onderschatting van het moederschap. Tegenwoordig worden moeders geacht om van alles en nog wat te doen. Als je werkt moet je dat zien te combineren met je kindje(s), als je niet werkt worden er veel andere dingen van je verwacht. Ondertussen wordt wel erkend dat het moederschap eigenlijk een volledige baan is, die ook nog eens doorloopt buiten kantoortijden.

De tweede oorzaak van de mommy burnout is de hoeveelheid stress in het leven van de moeder. Dat verschilt per persoon. Mensen met weinig stress hebben veel minder kans op een burnout dan moeders die ook nog eens stress ervaren. Dat kan van alles zijn: problemen met de gezondheid (van jezelf of een kind), een verhuizing, heftige veranderingen of het simpele feit dat je leefsituatie is veranderd. Veel moeders die stoppen met werken, merken na ongeveer een jaar dat ze zich opgesloten gaan voelen thuis.

2. Hieraan herken je een mommy burnout

De meeste kenmerken van de mommy burnout lijken vrij sterk op die van een ‘gewone’ burnout. Er zijn echter wel wat verschillen. Herken jij je in de volgende punten?

  • Je bent al moe als je opstaat
  • Je betrapt jezelf vaak op de gedachte ‘dat komt morgen wel’
  • Je verzorgt jezelf slecht en neemt er weinig tijd voor
  • Je vindt dat je niet zo goed voor je kind(eren) zorgt als eigenlijk zou moeten
  • Als je meerdere taken krijgt weet je niet waar je moet beginnen en dus doe je maar niets
  • Je wordt snel boos en bent erg prikkelbaar
  • Je maakt sneller fouten dan anders
  • Je vergeet heel veel (zelfs midden in een gesprek)

3. Wat kun je eraan doen?

Natuurlijk heb je niet meteen een mommy burnout als je een paar puntjes herkent. Maar het is wel zaak om eens even goed na te denken of het wel goed met je gaat. Herken je veel punten? Dan moet je misschien een beetje gas terugnemen. Van een burnout is het maar een kleine stap richting een depressie, waar het nog veel moeilijker is om weer uit te komen. Wat kun je doen aan een mommy burnout?

  • Neem tijd voor jezelf. Deze tijd moet wel echte relaxtijd zijn, dus het telt niet als je nog steeds in de stress zit of je kinderen wel goed verzorgd worden. Ga desnoods regelmatig een dagje of dagdeel weg terwijl iemand anders op de kinderen past.
  • Overweeg of het niet verstandig is om minder te gaan werken als je veel werkt. Vergeet niet dat moeder-zijn eigenlijk ook een fulltime baan is!
  • Het klinkt gek, maar als je hele dagen thuis zit kan het raadzaam zijn om enkele ochtenden per week te gaan werken. Dat kan zelfs vrijwilligerswerk zijn. Zo ben je er even tussenuit, je kunt je gedachten richten op andere dingen en je ontmoet andere volwassenen.
  • Zoek een hobby waar je op vaste tijden tijd voor maakt. Bij voorkeur is je hobby offline en heeft die niets te maken met geestelijke inspanning. Ga bijvoorbeeld kleren naaien, puzzels leggen of kaarten maken. Iets creatiefs geeft je wat ruimte om te ontspannen, wat achter een beeldscherm nog steeds niet echt lukt (ook al denk je misschien van wel).
  • Ga naar een psycholoog als je echt in de put zit. Het is een grote stap, maar kan wel verstandig zijn om te doen. Een psycholoog kan je helpen je probleem aan te pakken zodat je sneller weer opknapt.

De belangrijkste stap wanneer je een burnout hebt is erkennen dat je hem hebt. Vaak zit je eerst lange tijd in de ontkenningsfase. Je gelooft gewoon niet dat jij, met jouw leefstijl, een burnout zou kunnen hebben. Pas wanneer je toegeeft dat je een probleem hebt kun je verder gaan richting de oplossing. Overigens heb je hier meestal behoorlijk wat tijd voor nodig. Als je al langer dan een jaar last hebt van stress, ben je daar niet in een paar dagen vanaf.

Het zal ook opvallen dat je in het begin als je vrije tijd hebt, eigenlijk niets nuttigs doet. Dat hoort bij het proces en zal vanzelf langzaam verbeteren. Zomaar met lege handen in het niets zitten staren is ook prima, zolang je maar niet gaat piekeren. Veel vermoeide moeders vinden het fijn om een middagdutje te gaan doen zodat ze genoeg energie overhouden gedurende de dag. Er zijn ook groepen waarbij je steun kunt vinden en die tips uitwisselen. Zoek naar zelfhulpprogramma’s of laat je helpen door een psycholoog. Een gesprek met je huisarts is ook verstandig, want soms zijn de symptomen van een burnout haast dezelfde als die van ziektes als diabetes of een vitamine-tekort.

mm
Ik ben Judith Möhlmann, tekstschrijver en trotse moeder van Esther. Of het nu gaat over zwanger zijn, babyspulletjes kopen, het inrichten van babykamers of het maken van mooie dekentjes: alles rond het zwanger zijn en babies heeft mijn interesse. Naarmate Esther groter wordt, veranderen ook de dingen waar je mee te maken krijgt. Super leuk om daar lekker over te kunnen schrijven!

Reageer

Volg ons!

Mis niet langer de leukste nieuwtjes, leuke winacties en vooral veel inspiratie!