Zwanger en mama

Vitamines en je zwangerschap

Mamasopinternet140 x bekeken
Vitamines en je zwangerschap

Je bent al een tijdje zwanger of je hebt net je kindje gekregen. Je zwangerschap en het eerste jaar zijn geen gemakkelijke tijd. Je vraagt extra veel van je lichaam en je geest. Wie verstandig is, houdt rekening met de extra behoeftes van haar lichaam en dat van je baby. Om goed te functioneren hebben we elke dag goed, uitgebalanceerd en gezond eten nodig. Elke dag moet je voldoende koolydraten, vetten, eiwitten en andere stoffen binnenkrijgen. Denk aan mineralen, spoorelementen en vitamines. Bij een gezond voedingspatroon is dat in principe voldoende. Toch is het aan te raden om bepaalde vitamines extra in te nemen, bijvoorbeeld als vitaminesupplement.

Wat vragen je zwangerschap en het eerste jaar van jou?

Je lichaam verandert tijdens de zwangerschap. Na de bevalling zal je lichaam herstellen en als je zelf voeding geeft, zal die voeding ook aangemaakt moeten worden. Het is niet nodig om tijdens die periodes meer te eten, omdat je dan ook stoffen binnenkrijgt waar je lichaam minder behoefte aan heeft. Wat wel helpt, is extra aandacht besteden aan de samenstelling van je dagelijkse maaltijden. Om voldoende moedermelk aan te maken heb je meer behoefte aan eiwit. Twee vitamines, Vitamine D en Vitamine B11, zijn erg belangrijk tijdens je zwangerschap en de periode daarna. We gaan hier even wat dieper op in.

Wat vragen je zwangerschap en het eerste jaar van jou

De rol van vitamine D

Vitamine D is de enige vitamine die we in principe zelf kunnen maken. Daarvoor is wel direct zonlicht nodig. Als je vaak in de buitenlucht komt en jezelf niet te veel inpakt, dan kan je lichaam een goede basisvoorraad Vitamine D aanmaken. De meeste mensen hebben toch extra Vitamine D in hun voedsel nodig. Je vindt deze belangrijke vitamine veel in zuivelproducten. Vitamine D is nodig om calcium uit je voeding te kunnen halen. Calcium is weer nodig voor de aanmaak van gezonde botten en tanden. Als je zwanger bent, is het verstandig om extra Vitamine D tot je te nemen. Niet alleen voor jezelf, maar ook zodat je kleintje een gezond skelet aanmaakt. Is je kindje geboren, dan heeft het tot het vierde levensjaar extra Vitamine D nodig. 10 microgram per dag is voldoende.

De rol van Vitamine B11

Vitamine B11 ken je waarschijnlijk ook onder de meer bekende naam foliumzuur. Deze vitamine is vooral cruciaal tijdens je eerste trimester. Foliumzuur speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van rode bloedcellen. Dit geldt voor jou, maar ook voor je baby. Daarnaast is Vitamine B11 cruciaal voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je kind. Deze ontwikkeling vindt vooral in het eerste trimester plaats. Dat is de reden waarom het erg verstandig is om tijdens de eerste drie maanden extra foliumzuur tot je te nemen.

Online je vitamines kopen

Natuurlijk kun je de extra vraag naar Vitamine D en Vitamine B11 oplossen door vitaminerijk voedsel te nemen. Wat je ook kunt doen is online je vitamines bestellen. Je kunt Vitamine D en B11 als aparte vitaminesupplementen kopen, maar ook in de vorm van multi-vitamines. Zo weet je dat je in deze belangrijke fase van je leven van alle vitamines voldoende binnenkrijgt.

mm
Mamasopinternet.nl is het moederblog met leuke shoptips, handige DIY en regelmatig winacties.

Reageer