FunBabyshower cadeaus

7 fatale fouten bij het organiseren van een babyshower

Judith2598 x bekeken

De een is goed in het organiseren van feestjes, de ander totaal niet. Dat leidt soms tot hilarische, vreselijke of ronduit gênante situaties. Déze 7 fatale fouten ga jij in elk geval nooit maken als jij een babyshower moet organiseren.

1. Te hebberig zijn

Op Pinterest vind je ladingen hartstikke leuke ideetjes om spulletjes te vragen. De meeste moeders maken wel een wensenlijstje dat ze doorspelen aan degene die het organiseert. Het gebeurt dan regelmatig dat de organisator zelf nog iets grappigs eraan toevoegt. Bijvoorbeeld dat iedereen een boekje meeneemt zodat je eindigt met een flinke mand voorleesboekjes.

Maar je kunt ook té hebberig zijn! Deze organisator stuurde iedereen meerdere briefjes met vragen:

  • Neem alsjeblieft altijd iets mee van de wensenlijst
  • Zou je een leuk boekje mee willen brengen? Wordt erg op prijs gesteld!
  • We willen dat de mama-to-be begint met een flinke voorraad luiers; neem je ook een pak mee?
  • Het wordt een ‘American party’. Wil jij wat lekkers meebrengen?

Het is prima als de gasten een zo’n briefje krijgen, maar zo’n enorme lijst aan dingen die je mee moet nemen wordt wel erg onbeleefd. De mama-to-be wist nergens van, maar kreeg achteraf wel wat te horen over een ‘overdreven feestje’ dat ‘flink geld had gekost’. Balen!

2. Vreselijke taart

Er zijn natuurlijk hartstikke schattige roze of blauwe babyshower taarten te vinden. Maar tegenwoordig gaat het soms een stapje verder. Hieronder zie je een een filmpje van taarten die je dus ab-so-luut níét tegen wilt komen op je babyshower. Echt. Niet. Doen!!

https://www.youtube.com/watch?v=XGy1g8w_TJg

3. Teveel focus op het thema

Steeds vaker worden er thema’s verbonden aan een babyshower. Dat is natuurlijk prima. Het is super schattig als iedereen komt met bepaalde spulletjes of kleding. Maar je kunt ook overdrijven. De organisator van dit feestje besloot dat het thema een absolute must was. Iedereen moest verkleed komen als prinses en een cadeautje en iets lekkers meenemen in het thema.

Bij binnenkomst vroeg de organisator meteen welk cadeautje er in een verpakking zat. Alles met prinsessen-thema werd bij elkaar gelegd op de grote tafel. De paar mensen die het hadden aangedurfd om iets anders mee te nemen hadden pech. Hun cadeautje en etenswaren, hoe schattig en lekker ook, werden apart gehouden.

4. Vergeten te overleggen

Deze organisator bedoelde het heel goed toen ze de babyshower organiseerde. Ze vergat alleen te overleggen met de mama-to-be. Het gevolg was dat de moeder helemaal niets kreeg wat op haar wensenlijstje stond. In plaats daarvan kreeg ze alleen maar cadeautjes met het thema Woezel & Pip. Helaas vond zij dat helemaal geen leuk thema, dus hoewel ze iedereen vriendelijk bedankte werden de spulletjes uiteindelijk nauwelijks gebruikt.

5. Verstrooide organisator

Een aanstaande moeder had een hele goede vriendin. Ze had al aan haar zussen aangegeven dat áls er een babyshower kwam (hint-hint), ze graag wilde dat die vriendin het zou organiseren. Dus kreeg de vriendin alles aangeleverd en ze was heel enthousiast. Ruim twee maanden voor de babyshower had ze al de gastenlijst en wensenlijst ontvangen. Maar… de organisator was een tikje verstrooid. Of flink verstrooid eigenlijk.

Drie weken voor de babyshower belde ze in paniek een van de zussen van de mama-to-be. De wensenlijst was zoekgeraakt. Twee weken voor de datum kreeg iedereen pas een uitnodiging – niet heel realistisch als je nog vrij moet vragen van je werk. Er was geen thema, het feestje was American party (willen jullie zelf iets meenemen), er was geen taart en er waren geen spelletjes georganiseerd. Bovendien bleek een deel van de gastenlijst helemaal niet uitgenodigd te zijn. De organisator zat tijdens de shower nog snel wat spelletjes op te zoeken op haar smartphone.

6. Mannen op het feestje

Een babyshower hoort natuurlijk te bestaan uit vrouwen. En deze aanstaande moeder had genoeg vriendinnen en familieleden op haar lijstje gezet. Toch dacht de organisator dat het leuk was om ook wat mannen uit te nodigen. Waaronder de papa-to-be. Het feestje werd daardoor een tikje anders dan gedacht. In plaats van het baby-thema, gingen de mannen vrolijk zitten kletsen over auto’s en het laatste nieuws. De babyshower spelletjes werden ronduit gênant met mannen erbij. Al met al viel het feestje behoorlijk tegen en zette de aanstaande mama de keer erna duidelijk op de lijst dat er géén mannen uitgenodigd moesten worden.

7. Ondankbaarheid

Deze organisator vroeg iedereen iets lekkers mee te nemen. Een van de dames was goed in taarten bakken en zou de babyshower taart regelen. De organisator zelf nam de spelletjes al mee en had dus ‘geen plaats’ meer voor lekkers in haar (toch zo riante) auto. Toen het lekkers kwam en op tafel werd gestald, had de organisator behoorlijk wat commentaar. Het een was te zoet, het andere te zwaar en de taart werd iets naar achter geschoven omdat ze hem niet zo mooi vond. Kortom: alle gasten hadden het gevoel dat ze beter niets hadden kunnen meenemen. Gelukkig maakte de mama-to-be alles weer goed door razend enthousiast te zijn bij de prachtig gedekte tafel.

Als organisator van een babyshower heb je best veel dingen om aan te denken. Je moet het vooral alleen doen als je het ook echt kunt. Maar toch is het over het algemeen niet zo moeilijk om iets leuks te organiseren. Is jouw babyshower een beetje tegengevallen? Dan zul je na het lezen van deze 7 fouten in elk geval weten dat het bij jou niet zó erg was…

mm
Ik ben Judith Möhlmann, tekstschrijver en trotse moeder van Esther. Of het nu gaat over zwanger zijn, babyspulletjes kopen, het inrichten van babykamers of het maken van mooie dekentjes: alles rond het zwanger zijn en babies heeft mijn interesse. Naarmate Esther groter wordt, veranderen ook de dingen waar je mee te maken krijgt. Super leuk om daar lekker over te kunnen schrijven!

Reageer