OverigeZwanger en mama

Body positivity: 5 tips

Judith76 x bekeken

Iedereen is weleens ontevreden over haar lichaam. En ik zeg bewust ‘haar’, want vrouwen hebben hier vaker last van dan mannen. Er zijn altijd wel verbeterpuntje te vinden. Toch ontdek je vanzelf dat het zoeken naar dingen die anders kunnen je vooral heel erg ongelukkig maakt. Het is dan ook fijn dat er een nieuwe trend is: body positivity. Hiermee leer je positiever naar je lichaam te kijken. Wil jij ook blij zijn met je lijf? Check deze 5 tips van experts.

1. Kijk dagelijks in de spiegel

Misschien vermijd je liever de spiegel als je niet blij bent met je lichaam. Toch is dat niet de oplossing. Sterker nog: je wordt ‘spiegel-schuw’. Je wilt jezelf het liefst helemaal niet meer zien. Dat heeft een nog slechter effect op je zelfbeeld. In plaats daarvan is het goed om dagelijks in de spiegel te kijken. Ga ervoor staan en bekijk jezelf gedurende enkele minuten. Zo wen je aan je eigen beeld en kun je er gemakkelijker mee omgaan. Zeker als je de volgende tips daarbij toepast.

2. Wat vind je wel mooi?

Er is altijd wel iets te vinden waar je wel blij mee bent. Het maakt niet uit wat dat is. Misschien vind je alleen je nagels of je haar mooi. Of je bent wel blij met je mooie billen of je cupmaat. Bedenk minstens één ding waar je blij mee bent. Ook al is het iets kleins, het helpt je wel om jezelf mooier te gaan vinden.

3. Zorg goed voor je lichaam

Als je niet van je lichaam houdt, heb je de neiging er minder goed voor te zorgen. Dat zorgt er echter alleen maar voor dat je nóg minder om jezelf geeft. Doe er dus wat aan! Ga uitgebreid onder de douche en verwen jezelf met een nieuwe shampoo. Neem de tijd om make-up op te doen of zoek een leuke manier om je haar te doen. Goede lichaamsverzorging is echt heel belangrijk in het proces om je lichaam te leren waarderen.

4. Kies leuke kleren en accessoires

Mensen die niet tevreden zijn met hun lichaam vinden het vaak moeilijk om leuke kleren te vinden. Toch is dat helemaal niet ‘mission impossible’. Ga eens samen met vriendinnen shoppen. Of nog beter: zoek een winkel waar de medewerkers echt verstand hebben van kleding. Zij kunnen je helpen met het vinden van onverwachte kleding die je misschien zelf nooit bedacht zou hebben. Durf daarbij ook gewoon nee te zeggen als je iets niet leuk vindt of als je toch liever bij een andere winkel gaat kijken.

Tip: Kijk bij duurdere modewinkels. Voor een keertje is dat heel verstandig, want daar vind je vaak kleding die beter past bij je lichaam en je krijgt er goed advies.

5. Accepteer wat je niet kunt veranderen

Sommige dingen kun je veranderen. Vind je je conditie bijvoorbeeld niet goed genoeg, dan kun je meer gaan bewegen. Maar andere dingen kun je niet veranderen. Dat kan vanalles zijn:

  • Je lichaamsvorm zelf verandert niet. Heb je bijvoorbeeld een peervorm, dan zul je nooit een zandloperfiguur krijgen.
  • Afvallen of aankomen kan heel moeilijk of zelfs onmogelijk zijn in bepaalde situaties.
  • Sommige dingen kun je niet veranderen zonder medisch ingrijpen. Is het een kleine ingreep dan is het het overwegen waard. Bij grotere ingrepen moet je er heel goed over nadenken of je dat echt wilt.

Je lichaam verandert niet zomaar uit zichzelf. Maar je kunt wel de manier waarop je naar je lijf kijkt veranderen. Dat lukt niet in een dag. Op een baaldag zul je misschien weer chagrijnig naar je spiegelbeeld staren en je afvragen waar je de moeite voor doet. Probeer toch vol te houden: met deze tips en wat tijd leer je om je lichaam te accepteren zoals het is. Je bent mooi zoals je bent.

mm
Ik ben Judith Möhlmann, tekstschrijver en trotse moeder van Esther. Of het nu gaat over zwanger zijn, babyspulletjes kopen, het inrichten van babykamers of het maken van mooie dekentjes: alles rond het zwanger zijn en babies heeft mijn interesse. Naarmate Esther groter wordt, veranderen ook de dingen waar je mee te maken krijgt. Super leuk om daar lekker over te kunnen schrijven!

Reageer